Meer InDesign: CS5.5 is hier…


Vandaag heeft Adobe een nieuwe (tussen)versie van de Creative Suite aangekondigd. CS 5.5. Althans, dat 5.5 geldt voor een aantal programma’s. Niet alle programma’s hebben een upgrade gehad, in Photoshop bv is niets veranderd. Afgezien daarvan, mijn blog gaat voornamelijk over InDesign en dat heeft wel degelijk wat veranderingen t.o.v. de CS5 versie. Voornamelijk op “digitaal” gebied. De export naar ePub en tada… de toevoeging van de Digital Publishing Suite in InDesign. Aangezien ik zelf in het prerelease programma van Adobe zat voor de Digital Publishing Suite kon ik al een beetje zien aankomen wat er zou veranderen. De toevoeging van een paneel (Overlay Creator) en de Folio Maker (Content Bundler). Over de extra toevoegingen en verbetering op ePub kan ik niet oordelen, daarvoor werk ik er simpelweg te weinig mee. Wat ik wel heel handig vind, zeker in combinatie met het publiceren naar iPad (en/of andere tablets) is Adobe’s antwoord op *kuch*QXP*kuch* gesynchroniseerde tekst. Om Frans van der Geest even te citeren: “Exporteer een tekstkader op de pagina en plaats elders in je document: je hebt dan een moeder en kind tekst. Wijzigingen in de moeder-tekst worden automatisch doorgevoerd in de kind-tekst. Je kunt bepalen of opmaak daar ook onder valt. Kind-teksten worden getoond met een klein pictogram links bovenaan het tekstkader.” Dit betekent dat je heel snel in 1 keer wijzigingen kan doorvoeren in dubbele opmaak (denk aan iPad horizontaal/verticaal). Dat kon je natuurlijk al als je gebruikt maakte van InCopyšŸ˜‰ Kortom voor degene die echt (veel) bezig is met export/opmaak anders dan conventionele print is dit een upgrade die de moeite waard is.

Ook nieuw is de aankondiging van Adobe om de manier van updates/upgrades te veranderen:

CS5.5 gaat tevens gepaard met een verandering in Adobe’s strategie met betrekking tot de product release cycle voor Creative Suite. Adobe is van plan om elke 24 maanden een volledig nieuwe versie van Creative Suite te introduceren. Tussentijds biedt het bedrijf ook belangrijke productupdates, te beginnen met Creative Suite 5.5, zodat de wereldwijde creatieve gemeenschap voorop blijft lopen op het gebied van contentcreatie.

Nog meer nieuws:de mogelijkheid tot het nemen van een “software abonnement”, diverse mogelijkheden om op programma niveau tot master collection altijd up-to-date te blijven voor een vaste prijs. Adobe heeft dit al een tijdje geleden gedaan in AustraliĆ« en dat is ze blijkbaar goed bevallen. Hoe precies de upgrade prijzen etc zijn zullen we wel in de komende tijd voorbij zien komen. Ik verwijs je nog graag even naar het blog van Frans van der Geest met daarin een overzicht van de nieuwe InDesign CS 5.5 features. Ik zal jullie natuurlijk ook op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

Toevoeging: Ik zal tzt natuurlijk ook de Upgrade PDF bijwerkenšŸ˜‰

2 thoughts on “Meer InDesign: CS5.5 is hier…

  1. Heel mooi allemaal, zeker toevoegingen die de moeite waard zijn.
    Maar om hier nu weer zo’n klap geld voor te vragen, terwijl er nog een aantal vervelende bugs (op het gebied van digitale publicatie) in de huidige versie van InDesign zittenā€¦

    Ik ben een groot fan van InDesign, maar waarom een nieuwe versie (nou ja, een puntvijfjeā€¦) uitbrengen als de huidige versie eigenlijk niet goed genoeg is doorontwikkeld?

    • Ik weet “toevallig” uit zeer betrouwbare bron wat je bedoeld. Ik snap je punt ook wel dat is volgens mij ook een van de redenen waarom Adobe nu afstapt van die levenscyclus zoals die sinds de komst van CS was. Daarvoor kregen apps ook onafhankelijk van elkaar een upgrade. Volgens mij kan je dan nu ook beter kiezen voor een abbo. Dan is het aan jezelf om te kiezen voor niveau InDesign of Design Standaard/Premium. Blijf vooral feature requests insturen alhoewel sommige zaken onomkeerbaar zullen zijn. Bv het laten zien op een stramienpagina van welke andere stramienpagina een item afkomstig is. (Uitleg op nidug forum: http://bit.ly/hDpdBc). En ja in dit geval worden “early adopters” gestraft door Adobe (tenminste als ik de grace period van 30 dagen goed begrepen heb). Dat probleem zal in de toekomst minder gaan spelen, hoop ik.

Geef een reactie

