Creative Cloud vs Creative Suite


CC

MAX conference begin mei betekende dat Adobe volledig overgaat op de Creative Cloud. Dat wil zeggen er komt dus geen Creative Suite 7 maar wel Creative Cloud. Ja, alleen als je een abonnement op Creative Cloud neemt kan je deze nieuwe applicaties gebruiken. Je kan overigens nog wel CS6 aanschaffen maar daar komen geen nieuwe features in/bij.

[Noot: Ik ben niet in dienst van Adobe, ik krijg niet betaald door Adobe voor het schrijven van positieve stukjes. De volgende redenen en opmerkingen zijn geheel van mijzelf]

Waarom stapt Adobe over op het Creative Cloud model?

Reden 1: geld. Heel simpel, Adobe is een commercieel bedrijf met aandeelhouders. Er moet winst gemaakt worden dus door abonnementen (waarvan de meeste gelijk per jaar afgesloten worden) levert dat Adobe een stabiele stroom aan inkomen op. Dit is anders dan bij het voorgaande model van een nieuwe upgrade van CS en dan maar zien hoeveel mensen het daadwerkelijk gingen aanschaffen. Hoeveel mensen slaan er, al jaren, een versie over? Dat betekent simpelweg voor Adobe geen geld voor de investeringen die wel gedaan zijn (R&D).

Reden 2: toevoegen van nieuwe mogelijkheden in software op elk moment. Dat kan niet met het Creative Suite model. Amerikaans wetgeving verbied dat een fabrikant na een verkoop het product beter maakt. Een nieuwe feature gratis in een update stoppen is verboden (lang juridische verhaal). Dat betekende dat elk team (PS, AI, ID, AE etc.) gedwongen werd om dingen die bijvoorbeeld al klaar waren, op de plank te laten liggen tot de volgende upgradecyclus. Door het nieuwe model kunnen deze gratis upgrades wel toegevoegd worden, je betaald er immers elke maand opnieuw voor dus “schaf” je weer een nieuwere versie aan. Tja, raar maar waar. Het geeft de ontwikkelteams bij Adobe natuurlijk wel meer vrijheid en minder deadlines. Voorgaande jaren moest elk team met een x aantal WOW! features komen ongeacht of dat nou zou bijdragen aan de lange termijn van een applicatie. Neem bijvoorbeeld nu InDesign CC, dat is volledig herschreven zodat het nu 64bit draait. Aan de buitenkant (ja,ja, ik weet het “ze” hebben ook weer aan de interface zitten “rommelen”) zie je daar niets van maar in je workflow merk je dat wel degelijk want het programma draait veel sneller en dus heb jij tijdwinst.

Dit is ook gelijk een tegenargument van sommige tegenstanders. “Ik hoef geen nieuwe features want die gebruik ik niet. Alles wat ik met CS6/CC maak, kan ik ook met CS3 maken.” Mijn antwoord: Da’s prima! Blijf dan vooral met CS3 werken en vooral niet upgraden naar CS6/Creative Cloud. Overigens bedenk dan ook even dat CS3 sinds april 2007 bestaat en dat de term “trouwe klant” dan in april 2013, 6 jaar en 4 versies verder, niet echt van toepassing is.

Is het allemaal halleluja? Nee zeker niet, er zijn nog een aantal zaken die beter kunnen/moeten.

Stel dat je je CC abonnement beëindigt, dan kun je ook niets meer met je documenten. Stel je bent een nieuwe gebruiker ne je hebt dus geen oude Creative Suite versie meer op je computer staan (of op een schijfje). Dan zou er bijvoorbeeld een read-only versie moeten komen of een versie waarbij aanpassingen niet meer opgeslagen kunnen worden (maar wel naar PDF worden geëxporteerd…)

Het “naar huis bellen” van de Creative Cloud om te checken of je nog wel betaald, daar is Adobe nog niet erg duidelijk in geweest. Ja, in eerste instantie zou dat 1x per 30 dagen zijn (logisch want je kan immers ook een maandabonnement nemen) maar stel dat je in gebied zit waar internet nou niet echt tot de standaard uitrusting behoort? Ondertussen worden er ook al getallen genoemd als 1x per 90 dagen en zelfs 1x per 180 dagen. Adobe moet dat duidelijk maken. Hoe vaak wordt er gecheckt en hoe lang kan ik de app nog gebruiken als dat niet lukt?

Internationale prijzen!! Vertel mij eens beste meneer Adobe, waarom ben ik in Europa (of Australië) weer duurder uit dan in de USA? $19,99 per maand is € 15,22 en niet € 24,59 bijna € 10,- per maand meer dan de amerikaanse CC gebruikers. En nee je betaalt 1 bedrag voor de diverse taalversie of systeemversie. Er is geen verschil meer in licentie voor Mac/PC of US versie of de vertaalde NL versie. Dus daar zit het prijsverschil niet in. Ook de Adobe CEO heeft het er erg lastig mee en geeft het antwoord niet (tot 3x toe).

Voor mijzelf? Ik ben erg blij met de Creative Cloud, zeker met de toevoeging van Behance en vooral Typekit for desktop. Sterker nog, ik heb mijn eerste stappen in video al gezet, gewoon omdat het kan. Omdat ik nu ook Premiere Pro, After Effects en nog veel meer heb. Belangrijkste vergeet ik dan nog, InCopy en Muse… maar daar ga ik weer een apart verhaal aan wijden (tenminste als ik binnenkort nog een keer de tijd kan vinden).

Ik ben benieuwd welke extra features en goodies er binnenkort nog door de Creative Cloud naar beneden komen zakken.

One thought on “Creative Cloud vs Creative Suite

  1. Hey Mick, dank je voor je beschrijving in ‘reden 2’. Dat is iets wat ik niet wist (natuurlijk wel het nieuwe feature stukje, maar niet het legale verhaal erachter). Dat maakt het voor mij beter te verkroppen dat ik een abo moest nemen🙂 Helder verhaal en hopelijk gaan ze wat doen met die prijsverschillen! X

Geef een reactie

