Mijn Creative Cloud is weer creatiever geworden!


Typekit zat al sinds het begin in het Creative Cloud abonnement maar “alleen” maar voor web gebruik. Niets mis mee, zeker niet omdat het gelijk vanaf dag 1 werkte met Muse. Maar ja mijn meeste gebruikte applicatie is en blijft toch InDesign. Toen Adobe in mei aankondigde dat Typekit ook naar de dekstop kwam was ik erg blij. Al die prachtige fonts met 1 klik gebruiken in InDesign! Print, PDF, ePUB en Folio’s mooi toch? Nu is dat eindelijk zover. Althans… je moet jezelf nog wel even aanmelden voor de zogenaamde “early acces” maar dat is een fluitje van een cent. Jawel binnen 1 week kreeg ik een mailtje terug van Adobe: “Het is zover! U kunt aan de slag met lettertypen en bestanden.” Na het downloaden en installeren van de “Creative Cloud-bureaublad toepassing” (oftewel de CC app) kon ik aan de slag. Althans op de iMac thuis want de CC app heeft minimaal OS X 10.7 en hoger nodig. Dat betekent dat ik op het werk waar we met 10.6.8 draaien dit dus niet op deze manier kan gebruiken (daar moet Adobe nog wat op verzinnen). Let wel: wat ik je nu laat zien kan in de loop der tijd nog veranderen. Dit is een soort van beta.

De CC app laat je snel zien wat de “staat” van je CC is. Welke applicaties er geinstalleerd zijn (op het desbetreffende werkstation), een link naar je CC bestanden op je HD of in de cloud, je Fonts en een link naar Behance. Behance (onderdeel van CC) is een dienst waar je makkelijk een portfolio kan samenstellen en ook feedback kan krijgen op eventueel work-in-progress dat je er neerzet. Kijk op http://www.behance.net/ voor meer info.

Creative Cloud appVia het tabje Fonts kom je bijna vanzelf tercht op de Typekit website. Daar kan je zoeken naar fonts. Zoek bijvoorbeeld op “Serif” of speciaal voor koppen (Headings) of op fonts waarvan de cijfers een speciale variant hebben. Kortom mogelijkheden genoeg. In dit geval was ik niet echt op zoek naar iets nieuws maar wilde ik de Museo Slab hebben. De andere varianten van de Museo waren al in mijn bezit, bij deze nogmaals dank aan Jos Buivenga de geestelijk vader achter o.a. de Museo familie. Na het selecteren van de Museo Slab

Full Library | Typekit_1vraagt Typekit om een synchronisatie met de CC app.

Full Library | Typekit_2Simpelweg “Done” en de CC app opnieuw openen resulteert in de mogelijkheid om de nieuwe fonts direct in InDesign te gebruiken.

Fonts syncedFont use IDNiet alleen in InDesign CC maar ook in Illustrator CC en Photoshop CC. Ow wacht niet alleen in de CC apps maar ook in InDesign CS6. Ik heb het ook getest in CS 3 t/m CS 5.5 en daar werken ze ook in.

[even een zijstapje] Ik hoor je al denken: “Waarom heb je deze versies nog steeds in gebruik?” Ach er zijn altijd mensen die niet zo snel upgraden als dat ik doe, soms even een document omzetten in .idml of zelfs naar .inx kan ik dan nog. Altijd even terug kijken, hoe iets in een andere versie heet of waar dat is ondergebracht of gewoon.. omdat het kan ;-) [/even een zijstapje]

Super handig maarrrrrr let op: via “Pakket (Package)” kan je deze fonts NIET naar een ander sturen! Althans niet naar een ander die niet dezelfde licentie heeft. Kortom wel naar iemand die een CC abonnement heeft. Het font embedden in een PDF is trouwens geen enkel probleem.

Kortom de Creative Cloud heeft weer een mooi stapje gezet om het leven van een DTP-er makkelijker en vooral mooier te maken.

4 thoughts on “Mijn Creative Cloud is weer creatiever geworden!

  1. Pakket/Package kopieert wel degelijk de TK fonts naar de map Document Fonts, alleen zijn deze bestanden op ‘onzichtbaar’ gezet (puntje voor de naam op de Mac bijvoorbeeld). InDesign CC kan deze fonts dan wel zien zolang je het InDesign document opent vanuit de pakket-map. Raar maar waar! De font-manager Font Explorer Pro kan de TK fonts zelfs activeren en deactiveren en in sets plaatsen. Ja, FEX Pro kan ze zelfs ‘verzamelen’ in een map, maar ook hier zijn de fonts onzichtbaar. Het mag niet maar een beetje gebruiker weet hoe de fonts zichtbaar kunnen worden gemaakt.

    • Ik had inderdaad zoiets al gelezen. Het is een combinatie van verder onder de motorkap kijken en beetje illegaal, vandaar dat ik voor het gebruikersgemak maar even van de standaard uit ben gegaan. Overigens schijnt dit alleen ook maar onder OS X te werken en niet via Windows. In ieder geval bedankt voor de toevoeging!

Geef een reactie

