Creative Cloud offline, paniek in de tent?!?


We zijn alweer een jaar verder sinds Adobe aankondigen volledige over te stappen op de Creative Cloud (zie https://macmickey.wordpress.com/2013/06/25/creative-cloud-vs-creative-suite/). Het heeft, op zijn zachts gezegd, nogal wat teweeg gebracht in de “design” wereld. Veel berichtgeving en meningen waren(zijn) gebaseerd op verkeerde aannames en/of informatie. Pas geleden is de Creative Cloud 24 uur “offline” geweest. Dit gaf weer een hoop tam-tam. Goed maar ook vooral slechte/onvolledige “nieuwsberichten”.

Ja, de inlogmogelijkheid voor de Creative Cloud lag plat. Dit had tot gevolg dat je dus geen gebruik kon maken van de zgn web diensten als de DPS (Digital Publishing Suite), Business Catalyst, Typekit en de mogelijkheid om (nieuwe) apps te downloaden/installeren. Heel vervelend, vooral voor degene die met deadlines werken om een DPS publicatie in de AppStore te krijgen of die een (Muse) site hosten via het Business Catalyst gedeelte. Tot zover het slechte juiste nieuws.

Wat niet waar is dat “miljoenen gebruikers” niet meer konden werken. Nog steeds wordt er gedacht (gezegd) dat je bijvoorbeeld InDesign of Photoshop “in the cloud” hebt. Dat heb je niet, hoogstens het ieniemiekleine bestandje waarmee je je instellingen kan synchroniseren. Je applicaties staan gewoon fysiek op je computer(s). Ik heb gewoon kunnen werken, zowel thuis als op het werk met dezelfde CC verise van InDesign, Illustrator, Photoshop, Muse, etc. etc., gewoon omdat het geïnstalleerd is.

Waarom dan zoveel heibel? Het was natuurlijk weer een mogelijkheid voor de klagers om af te geven op het CC-model. Nog steeds zijn er veel mensen die het een belachelijk en stom idee vinden dat je software huurt en niet koopt. Dat kan je vinden, dat is je goed recht maar het heeft hier niets mee te maken. Afgezien daarvan, gebruik je Gmail? Als dat platform crasht, kan je dan nog je email lezen? Kan je nog films kijken als de Netflix servers er even mee kappen? Facebook? Twitter? Google docs? Dropbox?

Een beter bewijs dat je echt niet 24/7 een internet connectie nodig hebt om met Creative Cloud te werken was er niet te vinden. Tuurlijk, ik geef gelijk toe, Adobe moet ervoor zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren. Maar het blijft t techniek en wij hebben onszelf allemaal in een positie gebracht (en laten brengen) waar we, misschien wel, te afhankelijk zijn van de techniek. Neem je maatregelen, zorg voor backups van je bestanden, sites en andere zaken en blijf lekker “offline” doorwerken.

Oh en mocht je het gemist hebben: eBay heeft zo ook zijn problemen ;-)

One thought on “Creative Cloud offline, paniek in de tent?!?

  1. Ik had stomtoevallig nét op dat moment een ‘clean install’ gedaan en wilde inloggen op mijn account.
    Dat leverde een foutmelding op: ik was niet bekend. Ook mijn andere (oude) accounts bleken niet te werken. Wat nu ongelofelijk balen is, is dat je niets kunt doen – ook geen demo installeren, alleen maar omdat je niet kunt inloggen op je account.
    Ze zijn langer dan 24 uur offline geweest en het duurde minstens een halve dag voordat http://status.adobe.com/ ook door had dat er iets niet werkte. Dat betekende voor mij dus meer dan een dag ‘dan maar iets anders’ doen zonder enig zicht op een oplossing.

    Dankzij de behoorlijk complexe installers is het ook niet mogelijk even een kopietje uit een backup-schijf te halen. Het was echt een drama. Maar de ‘zie je wel’ berichten kwamen voornamelijk (this is the internet, you know) van de mensen die nog fijn met een gehackte CS of en oudere suite zaten en die riepen dat zij de gelukkigen waren omdat zij nog wel toegang hadden tot hun programmatuur.

    Ik ben CC-gebruiker van het eerste uur. Erger nog: Ik ben CS gebruiker vanaf het eerste uur. Adobe heeft best wat credits bij mij maar heeft er ook een hele hoop verspeeld in de loop der jaren. Zoals de onduidelijke prijsbepaling wereldwijd en het dischttimmeren van de mogelijkheid de software gewoon in de USA te kopen (wat ik al deed toen er nog geen EU-store te bekennen was) Om maar niet te spreken van de hack waarbij alle gebruikersgegevens zijn buitgemaakt en de weinig heldere wijzigingen in het beleid van de samenstelling van de suite en de communicatie over wat de voor en nadelen van de CC zijn. Ik heb het echt 80 keer uitgelegd waarna steevast: ooooh, werkt het zó’ klonk.

    Adobe lijkt soms iets teveel op een politieke partij de de connectie met de achterban is kwijtgeraakt. Het lijkt me heel verstandig als ze dat probleem eens serieus gaan aanpakken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s